MEGArecenzja BestYou

SOCIAL MEDIA

BEST YOU?

Trening BestYou to platforma rozwoju osobistego, opracowana przez Damiana Redmera: edukatora, youtubera i blogera, znanego jako Rozwojowiec. Damian od kilku lat tworzy kolorowe i łatwe do zrozumienia prezentacje, w których przedstawia wiedzę z psychologicznych publikacji naukowych. Nagrodzony został m.in. Złotym Kopernikiem na Festiwalu Filmów i Podcastów Edukacyjnych Edukino. Ponieważ BestYou nie ma jeszcze recenzji, a jest perełką w polskim Internecie, postanowiłem podjąć się tego zadania.

W pierwszej chwili BestYou (BY) zaplusowało komiksowym designem, który wzbudził skojarzenia z miło wspominanym przeze mnie Airline Tycoonem, czyli grą z dzieciństwa, w której spędziłem dziesiątki godzin, zarządzając własnymi liniami lotniczymi.


Po opcjach menu i możliwościach BY oprowadził mnie bardzo sensowny tutorial. Muszę go pochwalić, bo nie przypominam sobie, żeby samouczek zrobił na mnie takie wrażenie. Zamiast dłużyć się, jak to robią inne, błyskawicznie dał poczucie, że wszystko rozumiem i wiem, gdzie mam klikać. Interfejs i tak jest dość intuicyjny, więc pewnie i bez niego można by było sobie poradzić, ale jeśli da się szybciej, to czemu nie?

Gamification

BY jest zgrywalizowane (gamifikowane), co znaczy, że aspekty merytoryczne wzbogacone są o elementy gier, takie jak: poziomy doświadczenia, robienie misji, zdobywanie osiągnięć (ang. Achievementów) czy gromadzenie walut i punktów. Jeżeli tylko istnieje tzw. game spirit, czyli zaangażowanie graczy i chęć uczestnictwa, to elementy te są dodatkowym źródłem nagrody, a przez to wzmacniają motywację do rzeczy, których wymagają.

CO TO?

O BY można powiedzieć, że jest zgrywalizowanym narzędziem (nie grą) z materiałami multimedialnymi. To nie jest Personal Tycoon, gdzie mielibyśmy spędzić dziesiątki godzin na zarządzaniu sobą i swoimi parametrami. Po zgrubnym przeklikaniu przez wszystkie opcje pomyślałem „łee, już koniec?”, ale teraz, gdy poużywałem BY zobaczyłem, że to jest doskonale przemyślane. BY nie jest gierką i nie ma odciągać uwagi od celów, tylko pomagać w ich realizacji. I w myśl tego, ma dokładnie tyle opcji, żeby uczyć, monitorować i motywować, ale nie zajmować ani sekundy dłużej niż potrzeba.

DLA KOGO?

BY jest dla każdego, kto poświęca czas na spisywanie swoich celów, śledzenie ich, ale przede wszystkim dla kogoś, kto chce zdobywać nowa wiedzę. Elementy grywalizacji nie czynią z tego gry, a więc jeśli ktoś chce znaleźć przy BY wielką zabawę i odprężenie, to zawiedzie się. I dobrze, bo do takich produkcji jest Steam i inne platformy.

WIEDZA

Pierwsza rzecz, która mnie kupiła to fakt, że BY jest skarbnicą wiedzy. Dostępnych jest 5 kursów i co jakiś czas dochodzą nowe. Jeden kurs – Mistrz Samodyscypliny – dostępny jest od ręki, pozostałe możemy dokupić za Punkty Wiedzy (PW), reprezentowane na górnym panelu fioletową ikonką. Mistrz Samodyscypliny zorganizowany jest w strukturę przypominającą drzewko umiejętności z gier.

W BestYou do wyboru jest kilka kursów.

Liśćmi są w nich prezentacje, które nagrane w postaci filmików. Przygotowane zostały w przyjazny i zrozumiały sposób, a zaprezentowana wiedza to wartościowe wnioski, pochodzące z artykułów naukowych, a nie przepisane z motywacyjnych książek złote rady. Zaliczając kolejne z nich, możemy nawet poczuć, że odblokowywane są tak naprawdę NASZE umiejętności.

Koszt nowej prezentacji to ok. 20-50 pkt wiedzy, gdzie np.
• za 29 zł otrzymujemy 87 PW,
• za 97 zł otrzymujemy 291 PW +30 gratis

W BestYou jest co oglądać.

Nie trzeba wydawać tyle, co na typowe szkolenia rozwojowe, a wiedza jest z górnej półki, więc każdy filmik wart jest swojej ceny. Twórcy zadbali, by nie duplikować informacji między innymi produktami Damiana. Cena nowego kursu zawiera się w przedziale 289-999 PW.

Nie ma to jak levelować siebie!

POZIOMY I DOŚWIADCZENIE

Oglądanie filmików, realizacja misji oraz swoich postanowień daje klasyczne punkty doświadczenia, które przekładają się na nasz poziom (na zdjęciu: liczba 58 w gwiazdce). Wraz z wbiciem levelu otrzymujemy punkty umiejętności do rozdania do gry w Zbijaka (o którym więcej w dalszej części recenzji) oraz Punkty Wiedzy (PW). Same poziomy nie przekładają się na wiele aspektów gry, ale dają trochę radości. szczególnie, gdy dostajemy Punkty Wiedzy, których bezpłatnych źródeł jest niewiele.

MONITORING ROZWOJU

Druga rzecz, która zrobiła na mnie wrażenie to monitoring celów, który pozwala śledzić postępy i dla mnie stanowi główny powód używania BY. Do naszej dyspozycji jest Kalendarz, do którego dodajemy cele, które chcemy śledzić.

Zielony to pożądany kolor w sprawach postanowień.

Jeśli nie mamy żadnego pomysłu, to możemy wybrać spośród aż 9 kategorii.

Przykładowe cele to chociażby:

Obym jak najszybciej wprowadził wszystkie z nich!

Ja np. aktualnie śledzę postanowienie „Codziennie wykonuję jedno ćwiczenie z języka tureckiego”. Każdego dnia muszę określać jego status, gdzie Do dyspozycji mam kilka opcji:

Cel awaryjny to mniejszy cel, który uratuje całe postanowienie przed porażką np. „Położę się spać przed północą” może mieć cel awaryjny „Położę się spać przed pierwszą”. Jeżeli zasiedzę się do 00:15, to wciąż jest o co walczyć zamiast myśleć „a co mi tam, już przegrałem, siedzę do oporu”. Badania pokazują, że jest to skuteczny trik na podtrzymanie motywacji.

Oznaczanie celu zwiększa licznik sukcesów, a to z kolei przybliża nas do opanowania go jako nawyku. Minimum 30 dni pod rząd trzeba oznaczać cel jako Zrealizowany, by przenieść go na wyższy poziom, czyli do zakładki Utrzymywanie. Tam natomiast potrzeba aż 90 dni sukcesów, żeby zakończyć, przenosząc do Opanowanych. Wiadomo, że opanowanie nawyku to faktycznie ok. 3 miesięcy, a postawienie założenia, że ma być to ciągiem, daje poczucie pewności, że jak przenoszę cel do zakładki Opanowane, to naprawdę jest już on częścią mnie.

KALENDARZ

Codzienne zaglądanie na BY, które założyli twórcy, a mocno uzasadnione w pierwszych filmikach, daje doskonały podgląd stanu wszystkich celów. Jesteśmy do niego dodatkowo zachęcani nagrodami za zalogowanie:

Przewidywalne nagrody są mało skuteczne, dlatego za codzienne zalogowanie mamy szanse otrzymać różne bonusy w różnych ilościach, co ułatwia zachowanie systematyczności.

Na szczęście samo przenoszenie celów między zakładkami nie dzieje się automatycznie. Jeśli z jakichś powodów czuję, że nie jestem gotowy „opanować” postanowienia, a więc przestać go śledzić na BY, to mogę pozostać w niższej fazie na dłużej. Jeśli natomiast zdarzy mi się skucha, to BY jest bezlitosne – oznaczenie celu jako Niezrealizowane powoduje, że resetuje mi się licznik sukcesów i muszę zaczynać od nowa. Gdy ktoś jest zżyty z BY, to stanowi to doskonałe zniechęcenie do odpuszczania sobie („bo będę musiał oznaczyć jako niezrealizowane i mieć czerwony krzyżyk”).

A mogło być tak zielono…

Jak mierzona jest uczciwość w realizacji postanowienia? Otóż, nie jest. A więc można oszukiwać do woli i zbierać wszystkie nagrody. Tylko, że nie ma po co. Działa tutaj magia BY: jest to narzędzie, a nie gra. Jeżeli nie masz chęci zmiany i celów, a chcesz sobie pobyć na platformie wyłącznie dla zabawy to stracisz czas.

ILE TO KOSZTUJE?

Sama wiedza i kalendarz to już wystarczające powody by korzystać z BY. Miesięczny abonament wynosi 19 zł, a więc taniej niż telefon. Opłacalność zależy od tego, czy dobrze postawiliśmy sobie cele i czy chcemy je realizować.

Ogólnie w BY mamy 3 waluty:
• Złoto – wyłącznie za granie, do kupowania ulepszeń
• Dni Ważności Konta,
• Punkty Wiedzy (PW)

PW Dni Ważności zdobywamy głównie ze sklepu, ale są też różne nieregularne bonusy, które pozwalają zdobywać je za granie.

Myślę, że skalowanie wydatków jest zrobione dobrze, bo na każdym poziomie zaangażowania dostajemy uczciwą wartość. Jeżeli chcemy minimum to nieczęsto odblokujemy nowy filmik, ale mamy pełen dostęp do kalendarza i możemy progresować z celami.

Ponadto, dostępne są różne misje i promocje, gdzie dodatkowych walut można nazbierać całkiem sporo, więc średni koszt obniża się.

SEGREGATOR

Kolejnym istotnym elementem jest Segregator. Stanowi on zbiór pomniejszych narzędzi (zwanych Zakładkami), głównie naszych notatek do ćwiczeń, które pomocne są w miarę odkrywania kolejnych porcji wiedzy. Np. po odkryciu znaczenia porannych i wieczornych rytuałów, w segregatorze możemy stworzyć swój zestaw, do którego łatwiej będzie sięgnąć niż zwykłego notatnika, bo przejrzyściej prezentuje treść.

W innej zakładce musimy z kolei opisać wizję swojego idealnego dnia, idealnego siebie itp. Określenie tego pozwala wystartować licznik 800 dni na stanie się tym idealnym sobą (tzw. Wyzwanie BY). Notatka taka ma głęboki sens i po szczegóły odsyłam już do BY, ale funkcjonalnie jest to kolejna wygoda, bo mamy je pod ręką jako dodatkowe źródło inspiracji i motywacji do celów.

ZBIJAK

Ciekawą część BY stanowi gra w zbijaka. Nie do końca jestem pewien jego wartości i sensu, ale jedno jest pewne: wprowadza dużo dodatkowej grywalizacji. Idea gry jest następująca:

  • mamy parametry: Siła, Celność, Refleks i Przechwyt,
  • wybieramy przeciwnika: różnica tych parametrów między nami a przeciwnikiem daje komuś przewagę,
  • przez to każdy ma % szans na zwycięstwo i w sumie nic od niego nie zależy poza wyborem oponenta.

Robimy więc tak, by mieć największą przewagę, resztę robi generator liczb losowych. Stanowi to źródło jedynie minimalnej satysfakcji, czasami dużej frustracji i podejrzeń o niepoprawnie działającą losowość. Z punktu widzenia twórców, Zbijak jest jednak głównym sposobem wyprowadzania złota (bowiem poza pojedynczymi ulepszeniami funkcji, wydajemy je głównie na Zbijaka) i pomimo planów usunięcia, Zbijak pozostał w BY. Może z czasem wymyślone zostanie coś lepszego.

MISJE

Dodatkowy element grywalizacji stanowią Misje. Wykonanie ich dodaje nam doświadczenia, złota, a czasami odblokowuje nową funkcję. Są one różne: jednorazowe, codzienne typu „Twój perfekcyjny dzień” lub „Twój perfekcyjny tydzień”, gdzie trzeba zrealizować wszystkie postanowienia, ale także długofalowe jak stocz 2500 pojedynków lub wydaj 50 000 złota. Jeżeli tylko traktujesz BY dostatecznie serio, to stanowią skuteczną zachętę do trzymania się postanowień.

Za misje otrzymujemy dodatkowe złoto i doświadczenie, a także szansę na nagrody.

OSIĄGNIĘCIA

Ze znanych z gier elementów mamy także Osiągnięcia (Achievementy), które dają nam różne bonusy – np. nagrodę za codzienne logowanie przez daną liczbę dni czy zgromadzenie określonej ilości złota.

Czy jest ktoś, kto zdobył wszystkie?

Trofea mają trzy poziomy, od których zależy trudność zdobycia i rozmiar nagrody. Niestety część z nich mocno mnie rozczarowała, gdyż wymagają one stałego podtrzymywania, a nie jednorazowej realizacji. A więc np. odwiedzałem BY codziennie przez 60 dni, by potem jednorazowe niezalogowanie zresetowało licznik do…1! Nie da się ukryć: w BY nic nie jest pewne, zagwarantowane i zdobyte na dobre. Oczywiście, technicznie zachęca to do ciągłości i pilnowania się, więc może to i dobrze.

Niech się raz nie zaloguję i trofeum diabli biorą.

W KUPIE SIŁA, CZYLI GRUPOWANIE

Uczestnicy BY mogą grupować się w zespoły analogiczne do klanów czy gildii z MMO, które w BY nazywają się drużynami. Każda posiada swoja nazwę oraz pokój, który za złoto może symbolicznie „udekorować”, aktywując różne dodatkowe bonusy do gry w Zbijaka. Do dyspozycji członków jest chat, gdzie w zależności od ludzi coś się dzieje lub nie. Na chacie zdarzało mi się widywać linki do ciekawych czy rozwojowych materiałów, dyskusje oraz pytania początkujących o funkcjonalności BY.

Jednak platforma nie daje aktywności drużynowych, dodatkowo nie ma powodu by na niej jednorazowo siedzieć dłużej, więc drużyna raczej nie jest źródłem przyjaźni na całe życie. Na BY wchodzi się na max. 10 minut, a jeśli odblokujemy nowy materiał to 30-60 minut, ale to za mało, żeby spotkać więcej niż 1-2 osoby online. Choć BY ma wspomagać, a nie odciągać od życia i celów, to uważam, że można wymyślić lepsze formy zagospodarowania drużyn niż tylko prosty czat i bonusy za bycie w grupie.


 PODSUMOWANIE

Trening BestYou to świetna platforma do rozwoju osobistego, która dostarcza zweryfikowanej naukowej wiedzy i wygodnych narzędzi do stawania się tą słynną najlepszą wersją samego siebie. Mi BY faktycznie ułatwiło osiągnięcie kilkudziesięciu celów i zbudowanie do nich nawyków. Wprawdzie wymaga to trochę czasu na przyzwyczajenie się, aby nagrody i wsparcie nabrały znaczenia, ale potem ciężko z niej zrezygnować.

Minusem jest skromność działań drużynowych. Dobrze, że są, ale można było je lepiej zagospodarować niż tylko do bonusów i prostego czatu. Dużym plusem jest za to ustrukturyzowana wiedza, w której ciężko się zgubić, a forma kolorowych prezentacji ułatwia jej przyswojenie.

BY przy symbolicznym wkładzie finansowym daje kilka praktycznych narzędzi, za które warto zapłacić, bo dobrze wykorzystywane sporo usprawniają. Przy niedużym wkładzie, otwierają się drzwi do ogromnej ilości wiedzy z wniosków z artykułów naukowych: wiedzy, do której dotarcie samemu wymagałoby poświęcenia dziesiątek godzin. Skuteczność tej wiedzy potwierdziły mi codzienne nawyki, które budowałem wg zasad z filmików i monitorowałem narzędziami, by je ostatecznie z sukcesem opanować.

Sukcesy, którymi dzielą się uczestnicy BY: sukcesy innych.

Jeżeli masz wątpliwości to sugeruję rzetelnie sprawdź przed zdecydowaniem się. Możesz zobaczyć filmik, gdzie Damian jako autor sam przedstawia BY. Ponadto, początek w demo jest bezpłatny, więc załóż konto i poklikaj, żeby wyrobić swoje zdanie.

Post czytano: 2 509 razy, a dzisiaj 1. By zwiększyć tę liczbę, udostępnij go proszę.
SOCIAL MEDIA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

20 − 6 =


Notice: Funkcja WP_Scripts::localize została wywołana nieprawidłowo. Parametr $l10n musi być tablicą. Aby przekazać dane do skryptów, proszę użyć funkcji wp_add_inline_script(). Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 5.7.0.) in /home/users/vrizz/public_html/blog/wp-includes/functions.php on line 6031